Tudástár / Autóápolás - állagmegóvás / Így készítsd fel a céges autókat télire

Így készítsd fel a céges autókat télire

2022.10.10.


Céges autók téliesítése, avagy vállalati gépjárművek üzemeltetése hóban, fagyban, zimankóban

Nem csak a magánautóknál fontos, hogy kifogástalanul üzemeljenek egész télen, hanem céges autóknál is, mivel egy-egy műszaki probléma rengeteg veszteséget termelhet. Gondolj csak bele, ha a szolgáltatást nyújtó üzletkötőd nem tud kimenni helyszínre, vagy nem tudják a termékeket kiszállítani a sofőrjeid.

Ezen felül szempont lehet az is, hogy az alkalmazott ne szenvedjen balesetet, és ne okozzon kárt egy nem megfelelő műszaki állapotú autóval. Ilyen esetben akár rázós jogi helyzet is előállhat, ahol a céget mint üzembentartót vagy tulajdonost is elővehetnek.

Végső soron pedig az sem mindegy, hogy az autóállományod milyen állapotban lesz a tél végére, és mint céges eszközök, mekkora értéket képviselnek a tavasz beköszöntével, mekkora állagromlást, és így milyen szintű értékvesztést könyvelhetsz el.

A hideg, zimankós időszakra mindenképpen érdemes felkészíteni a céges flottát, hogy megelőzzük a nagyobb problémákat. Az alábbiakat pedig akkor is fontold meg, ha alkalmazottként céges autót vezetsz, hiszen sofőrként Neked is minden indulás előtt ellenőrizni kell, hogy az általad vezetett autó megfelel-e a KRESZ szabályainak, és biztonságos-e.

Nézzük meg részletesen, hogy mely területekre kell a legjobban odafigyelni, azaz hogyan téliesítheted a céges autókat.

Érdemes időben felkészüli a rossz időre
A céges autókat sem kíméli a hideg

Gumik állapota és cserélése

A gumik állapotát minden évszakban fontos ellenőrizni, azonban a tél egy kiemelt időszak a céges flottakezelők életében, hiszen egyszerre kell több autóval foglalkozni. Ilyenkor váratlanul gyorsan változhatnak az útviszonyok és egy nem megfelelő gumival utazni balesetveszélyes. Ha nem új a téligumi, akkor ezeket ellenőrizd, mielőtt lecseréled a nyári gumit a télire:

Profilmélység: a téligumiknál a barázdák mélysége legyen legalább 4-5 mm, hogy a gumi megfelelő vízkiszorítási képességekkel rendelkezzen.

Félrekopás: sűrű probléma, hogy a gumik futófelülete nem egységesen kopik, amit okozhat a nem megfelelő guminyomás vagy a futóművel van probléma. Az alacsony nyomással üzemeltetett abroncsoknál a futófelület két oldala a kopottabb, a túlfújtaknál pedig inkább a középvonal kopik jobban. Ha a gumik futófelületén az egyik oldalon nagyobb a kopás, mint a másikon, akkor az futómű- beállítási problémára utal. Ekkor mindenképpen keressünk fel egy szakembert.

Sérülés: ha a gumi külső felülete sérült vagy idegen tárgy ékelődött bele, akkor irány a gumiszerviz, különben nagy eséllyel lesz defekted. Alattomosabb probléma, ha az abroncs szerkezete sérült. Ez lehet egy nagyobb sebességű padkázás vagy egy kátyú miatt is. A szerkezeti sérülést a gumi huppogása jelezheti.

Elöregedés, repedezettség: Egy abroncs a gyártásától számított maximum 10 évig használható biztonsággal, amennyiben a felületén nincsenek hiányosságok. Ezt a gumin lévő DOT szám árulja el. Ettől függetlenül hamarabb is mutatkozhatnak az elöregedés, repedezettség jelei. Ha ezeket látod, akkor minél hamarabb cseréltesd le a gumikat.

Kiemelendő, hogy bár Magyarországon nem kötelező 7 fok alatt téli gumival közlekedni, de az autósok többsége - cégek és magánszemélyek is - a saját jól felfogott érdekük miatt elvégzik a téli gumicserét. Ne mulaszd el Te se!

Akkumulátor állapota

Az akkumulátorok élettartama általában 3-5 év, de a hideg idő beköszöntével már jelentkezhetnek az első jelei, hogy ideje lecserélni. Ekkor az autó nehezebben vagy egyáltalán nem indul. Az első mínuszok előtt jól tesszük, ha szakszervizben leellenőriztetjük az akkumulátor állapotát. Ha ennek ellenére nem indul az autó, akkor bikázással tudunk ezen segíteni.

Motorolaj állapota

A tél beállta előtt, amennyiben még az olaj nem érte el a gyártó által meghatározott csereintervallumot vagy magunk állította normatívát a cserére, érdemes ellenőrizni annak szintjét. Ezt természetesen egyéb alkalommal is ajánlott, de a tél előtt mindenképpen javasolt. Az olaj télen sokkal inkább hajlamos a fáradékonyságra, mert az állandó hideg sokkal jobban próbára teszi az anyagot, így a minősége is rohamosan csökken. Ez az autó teljesítményére is kihat. A motorolaj funkciója háromszoros: keni, hűti és tisztítja is a motort, ezért sem mindegy, hogy milyen állapotban van. A motorhibákat így tudjuk a leghatékonyabban megelőzni.

Fékek ellenőrzése

Az üzemi féknek több típusú hibája is lehet, ezért minden lehetséges módon ellenőriznünk kell azt. A lábfék akkor működik jól, ha a teljes pedálút felső harmadában felkeményedik. Ha ettől eltérő viselkedést észlelünk, akkor ez azt is jelentheti, hogy elkoptak a fékbetétek. Ha csak többszöri pedál-pumpálásra keményedik fel a fék, akkor levegős a fékrendszer. Ha a fékpedál folyamatos taposáskor, kis ellenállással benyomható a pedál, akkor valahol szivárog a fékfolyadék és ha ellenállás nélkül beesik taposó lemezig, akkor teljesen elszivárgott a folyadék.

A kézifék akkor jó, ha a behúzáskor a kattanások száma 3-6 közé esik és a felső állásában az autót 20%-os lejtőn is meg kell tudni tartania. A fékeket nem csak a tél beállta előtt, de akár havonta érdemes leellenőrizni, hiszen egy hibás működésen emberélet is múlhat.

Lámpák ellenőrzése

Az autó gyári világítóberendezéseinek a jogszabály szerint mindig tökéletesen kell működniük. Fontos, hogy az autó vezetője rendesen lásson, illetve őt is lássák a forgalomban résztvevők. Télen ez fokozottan igaz, mivel sötétben nagy problémát okozhat egy kiégett izzó.

Például a modern xenongázos izzók egy idő után (évek múltán) elveszítik a fényerejüket és lilás színben kezdenek el világítani. Ezeket ekkor javasolt cserélni, mert az új xenonizzó fényereje akár 40-60%-kal is nagyobb lehet.

Hűtőfolyadék ellenőrzése

Az autók hűtőfolyadéka gyárilag fagyálló, de egy-egy utántöltéskor előfordulhat, hogy több desztillált víz is kerül a rendszerbe, ami télen hatalmas galibát okozhat, ugyanis a túlhigított hűtőközeg nem tartalmaz elég fagyállót, és már kisebb mínuszok beálltakor elindul a kristályosodás folyamata, ami roncsolja a motort és azok segédberendezéseit az értintkezés során.

A fagyos reggeli indításnál, ha a hőfokmérő túlmelegedést mutat, akkor valószínűleg jegesedés van a rendszerben. Ekkor a következő meghibásodásokra számíthatunk:

  • a hűtő megreped;
  • a motorblokk oldalán található fagydugókat a jég kinyomja;
  • a motorblokk megreped;
  • a hengerfej megreped.

Ezen hibák javítása nagyon költséges és időigényes, ezért mindenképpen ellenőrizzük le a fagyok beállta előtt.

Ablakmosó folyadék szintje és az ablaktörlők állapota

Télen a szélvédőt még fontosabb tisztán tartani, mivel az esős, fagyos, ónosesős, havas időben nehezebben lehet kilátni és ez balesetveszélyes. Első körben érdemes az ablaktörlőlapátokat kicserélni olyanokra, amelyek maradéktalanul ellátják a feladatukat. Második lépésnek legyen mindig elég fagyálló ablakmosó folyadék a rendszerben, illetve az autóban is legyen tartalék, hogy bármikor utántölthessük.

Zárak ellenőrzése

Az autózár nem ugyanúgy működik, mint a bejárati ajtó, ezért ugyanazok a praktikák nem segítenek, hanem inkább ártanak. Amit ellenőrizni kell, az maga a zárszerkezet. Érdemes speciális kenőanyaggal, olajozóval kezelni a zárat magát a téli fagyok ellen, azaz a befolyó víz megfagyása ellen.

autó lefedése ponyvával
Óvatosan az autó lefedésével

Gépjármű tárolása télen

Téli tárolás esetén az első és legfontosabb dolog, hogy fedett, száraz helyen legyen autónk, egyebek között a nedves levegő, de még a föld kipárolgása is az alváz rozsdásodásához vezethet.

A ponyva alatt meggyűlik a pára, ami miatt megindul a rozsdásodás és a ponyvatető penészedése. A ponyvát mozgatja az autón a szél, bármennyire is szorosan próbálod lekötözni a lakkréteg és a ponyva közötti por pedig könnyen lesúrolhatja a fényezést az élekről és a sarkokról.

Az előbbi két problémára megoldást jelenthet az az általában borsos áron kapható ponyvatípus, aminek lélegző anyaga átengedi az alászorult párát, és belső polár- vagy egyéb puha anyaga nem karcolja a fényezést.

Milyen hasznos eszközök kerüljenek télen az autóba?

Összeszedtünk pár olyan praktikus autós holmit, amit télen célszerű akár folyamatosan vagy úticéltól függően az autóban tartani. Ha a céges autóval télen hosszabb üzleti vagy családi autóútra, pl. sielésre indulsz, akkor kiváltképp érdemes végigfutni ezen a checklisten.

  • extra téli holmi: kabát, sál, sapka, kesztyű, zokni, csizma
  • minimelegítő
  • jégoldó
  • jégkaparó
  • kis seprű, ásó, lapát a hó letakarításhoz
  • elemlámpa vagy fejlámpa
  • bikakábel
  • hólánc
  • takaró, pokróc
  • telefontöltő
  • termoszban meleg tea, vagy sima víz
  • tápanyag: csoki, müzliszelet
  • láthatósági mellény
  • tartalék üzemanyag
  • elsősegélydoboz + gyógyszerek
  • mini szerszámkészlet
  • közúti jelzőfáklya
  • defektjavító szett
  • vontatókötél

Ha hasznodra volt ez a cikk, vagy sikeresen vezeted a Carnotie-n céges autóid szerviztörténetét, értékelj minket a Google segítségével!

Tedd zsebre az autód...

... és intézz el mindent, ami az autózással kapcsolatos, kényelmesen, egy helyen!

Regisztrálom az autómat