Tudástár / Járműelemzés / Használtautó-vásárlás előtt kártörténeti elemzés alvázszám lekérdezéssel

Használtautó-vásárlás előtt kártörténeti elemzés alvázszám lekérdezéssel

2023.02.17. Gyuris Gergő


Csökkentsd a kockázatot kártörténeti ellenőrzéssel, ha használtautó-vásárlás előtt állsz! Csak egy alvázszám kell hozzá.

A kártörténeti elemzés a használtautó-vásárlás előtti fontos lépés, mert segít megtudni, hogy az adott járművet korábban milyen károk, balesetek, vagy sérülések érték. Ha a jármű előéletében súlyosabb károk történtek, az jelentősen befolyásolhatja az állapotát és a jövőbeli teljesítményét. Egy egyszerű alvázszám lekérdezés után kapott kártörténeti elemzés megkönnyíti az autó értékének a meghatározását, és így segít dönteni a vásárlásról. A vételárhoz képest ráadásul fillérekből megvan. 

Kártörténet - pontosan mi is ez? 

Egy kártörténeti jelentés egy jármű múltjára és lehetséges jelenlegi állapotára vonatkozó információk összessége, ideális esetben tartalmazza az összes sérülést és javítást. A gyakorlatban csak azokat az eseteket tartalmazza, amelyeket a tulajdonosok bejelentettek a biztosítóknál. És azért csak “lehetséges” a jelenlegi állapot, mert a legutolsó káreset óta eltelt időre nem lát rá, illetve az elvégzett javítások minőségét sem tudja mérni az adatbázis. 

Kártörténet alvázszám lekérdezéssel
Kártörténet alvázszám lekérdezéssel

És hogy jön létre egy kártörténet? 

Ha egy autóval balesetet szenved valaki, akkor általában egy szervizesnél köt ki, aki elintézi a delikvens helyett az egész alább részletezett procedúrát. Persze ez a valaki dönthet úgy is, hogy ő magad intézkedik, ennek a menete a következő: 

  • a kék-sárga kárbejelentő lap kitöltés után elmegy a biztosítójához, ahol az adatok átvezetésre kerülnek a biztosító saját űrlapjára;
  • ezzel tud továbbmenni a szervizeshez, ahol elkészül a kárbecslés;
  • az elkészült kárbecslés alapján a biztosító még pótszemlét írhat ki, vagy nyilatkozhat arról, hogy elfogadja kárösszeget, és javaslatot tesz a kárrendezésre; 
  • a kár rendezése után a gépjármű sérülésének részletei és a javított vagy cserélt alkatrészek listái bekerülnek a biztosító adatbázisába;
  • végül a biztosítóktól származó adatokat összesíti az az adatbázis, amelybe akár Te is belekérdezhetsz. 

Egy gépjármű kártörténetét többnyire a rögzített információkért szokták lekérni. Bizonyos országokban ezek teljesen nyilvánosak, bizonyos országokban a biztosítók nem teszik publikussá az adatokat. Használtautó vásárlása előtt sokan ellenőrzik így a kinézett gépjárművet, hogy minimalizálják a kockázatokat.

Milyen előnyökkel jár, ha elkerülöd a sérült autó megvételét? 

Egy sérült autó elkerülése majdhogynem nyilvánvaló előnyöket jelent, de vegyük sorra ezeket, hiszen nem mindenki született autószakértőnek.

  • Állapot és költségek: a sérült autók általában rosszabb állapotban vannak, mint azok, amelyeknek nincs kártörténete, azaz még nem sérültek. A sérült autóknál gyakrabban jelentkezik nem várt probléma, és magasabb karbantartási költségekre is számíthatsz, ezektől mind megkímélheted magad.
  • Ár: a sérült autók általában kevesebbet érnek, mint makulátlan előélettel rendelkező társaik. Ha anélkül vásárolsz sérült autót, hogy tudnál a korábbi károkról, akkor valószínűleg többet fogsz fizetni az autóért, mint amennyit az valójában ér.
  • Biztonság: végül a sérült autók balesetveszélyesebbek is lehetnek, ami anyagiakkal és emberi életekkel kapcsolatos kockázatokat is magával hoz.    

Milyen előnyökkel jár, ha kártörténeti elemzéssel feltárt hibával rendelkező autót veszel? 

Annak is lehet pár előnye, ha olyan autót vásárolsz, aminek ismert kártörténete van - és itt az ismerten van a hangsúly.

  • Árkedvezmény: ha az autón bármilyen kár esett, akkor általában kevesebbet ér. Így kedvezményes áron vásárolhatod meg, ami jelentős megtakarítást jelenthet.
  • Ismert problémák: a kártörténet pontos részletei segítenek meghatározni az autó értékét, és tudatában leszel annak, hogy milyen javításokat végeztek el korábban, és esetleg milyen problémákra számíthatsz. 
  • Előre tervezhető költségek: ha ismert a kártörténet, akkor a javítási költségek előre tervezhetőek. Meg tudod becsülni a javítási költségeket, és vásárlás előtt ez segít meghatározni az autó állapotát és értékét is.

Most akkor az a jó, ha van kártörténet, vagy az a jó, ha nincs? 

Sok arra vonatkozó kérdést kaptunk, hogy miért nem küldünk több kártörténeti adatot, mintha kötelező volna, hogy egy használtautónak legyen sérülése, vagy legyen jó sok balesete. De ez egy felfokozott és téves szemlélet. 

A legjobb eset természetesen az, ha a kinézet autónak soha nem volt balesete vagy sérülése, és abból fakadó javítása. Viszont erről nehéz meggyőződni. 

A második legjobb eset, ha egy balesetes autóról létezik pontos feljegyzés, hogy mi sérült, és mennyibe került a javítás. A kártörténeti jelentés alapján erről a legkönnyebb meggyőződni.

A legrosszabb eset, ha egy autónak volt valamilyen sérülése, de azt nem jelentették a biztosító felé. Erről is nehéz meggyőződni, hiszen az eladó jóindulatán és jogi felelősségén múlik, hogy elmondja-e, és minden részletet megoszt-e. Amennyiben a tulajdonolt időszak alatt keletkezett sérülésről nem tájékoztatják a vevőt, úgy a vevőnek joga van kártérítést kérni, elállni a vételtől utólag vagy akár szavatossági pert indítani. Gyanú esetén érdemes éppen ezért érdemes több forrásból tájékozódni, vagy akár szakértőt hívni.

Ingyenes alvázszám lekérdezés ügyfélkapun? Ingyenes adatok VS fizetős kártörténet

No igen, az alvázszám lekérdezése a Jármű Szolgáltatási Platformon (JSZP-n) ingyenes - igaz, szükséges egy ügyfélkapus belépő hozzá. Kérdés, mire lesz az elég. Ott ugyanis eleve csak 2019. január 1. utáni káreseményekről kapsz kimutatást. Ez már önmagában is jelentős hátrány, különösen a magyar autóállomány átlagos életkorát figyelembe véve, ami 2022-ben 15 év volt. 

Másrészt az állami rendszerből se konkrét, összegszerű kártörténeti adatokra, se javítási kalkulációból származó információkra nem számíthatsz. Van ugyan egy “Biztosítás és kártörténet” fül a JSZP lekérdezés után, de itt csak a káresemény dátuma szerepel, és az, hogy a jármű a kár okozója vagy az elszenvedője volt-e, amelyek a KGFB kárnyilvántartásából származnak. 

A JSZP lekérdezés tehát egy kötelező elem, ha használt autó vásárlás előtt állsz, és már konkrét gépjárműről szeretnél tájékozódni, hiszen a futásteljesítmény adatok és a műszaki vizsga során készült fotók rendkívül hasznosak. Ugyanakkor az információk korlátozottsága miatt érdemes az alvázszámot olyan helyen is lekérni - például nálunk -, ahol a kártörténet részletei is feltárulnak. 

Láthatod, a kártörténet lekérdezés ingyen is lehetséges, csak épp nem lesz könnyebb tőle a döntés. 

Mennyibe kerül egy kártörténeti elemzés? Megéri egy kártörténeti elemzés? 

Egy 3990 forintos kártörténeti elemzés jó ár-értékű befektetés lehet egy használt autó vásárlása előtt, mert nagyobb eséllyel kerülöd el a rossz vételeket, és csökkented a kockázatokat.

Ha a 2022-ben érvényes 4,68 milliós átlagos kínálati árból indulunk ki, akkor könnyen kiszámítható, hogy átlagosan a vételár mindössze 0,008%-át kell befektetned ahhoz, hogy több információhoz juss. Ez még akkor is egy elenyésző összeg, ha az éves üzembentartás költségeihez méred. 

Oké, az világos, hogy ez egy elhanyagolható nagyságú kiadás, de miért is éri meg egy kártörténeti elemzés? Az alábbiakban sorra veszem, hol térül meg a számodra ez a befektetés. 

  • Információt kapsz: egy kártörténeti elemzés részletes információkat nyújt a jármű múltjáról és lehetséges jelenlegi állapotáról, aminek ismerete elengedhetetlen a döntéshez. Így nagyobb eséllyel kerülsz képbe, hogy az autó biztonságos-e, hogyan volt karbantartva, és mennyire volt sérült korábban.
  • Összehasonlítás: egy kártörténeti elemzés birtokában könnyebben összehasonlíthatod a hasonló autókat, és kiderítheted, melyik értékesebb.
  • Trükközés elkerülése: egy kártörténeti elemzéssel könnyű leellenőrizni az olyan állításokat, amelyek mögött trükközést érzel, így elkerülheted a gyanús neppereket, azokat, akik egy sokszázezres kárt akarnak apróbb parkolási sérülésnek álcázni. 
  • Idő és pénz megtakarítása: egy rossz vétel elkerülésével felmérhetetlenül sok pénzt és időt takaríthatsz meg, hiszen nem kell extra szerviz költségekbe verned magad, vagy urambocsá’ eladni áron alul a sérült járművet és végimenni újra a használtautó-vásárlás göröngyös útján, esetleg hosszú ideig pereskedni. 

Egy 3990 forintos kártörténeti elemzés jó ár-értékű befektetés lehet egy használt autó vásárlása előtt, mert segíthet megalapozott döntést hozni, elkerülni a rossz döntéseket, nem is beszélve arról, hogy mennyi időt és pénzt spórolsz majd meg. 

Mikor találsz kártörténeti adatokat és mikor nem?

Bár az általunk használt adatbázis több tízmillió kártörténetet tartalmaz, nem minden esetben fogsz adatokat találni. Sajnos ez így van akkor is, amikor egy szemmel látható, kézzel fogható sérülés nyomai után nyomozva kérsz egy lekérdezést, hogy pontosan megértsd, mi is történt. 
 
Alapvetően akkor számíthatsz találatra, ha az adott, EU-n belül történt káreseményt bejelentették, a biztosító pedig rögzítette azt a helyes adatokkal, illetve a szerviznél pedig feljegyezték a javítás részleteit. Sok káresetet egyáltalán nem jelentenek be a biztosító felé, vagy nem hivatalos szervizben történik az alkatrész pótlás és javítás. Ez sokszor nem is a hanyagság miatt, hanem azért, mert a kár okozójának mondjuk nincs cascója, és nincs motiváció a biztosítónál kopogtatni, hiszen saját zsebből kell fizetnie a javítást. 

Ez utóbbi esetekben mi sem “látjuk”, mi történt, és adatot sem tudunk szolgáltatni. Az EU 27 tagállamából 20 államból vannak egyébként adataink, amelyek folyamatosan frissülnek, és a napi 24 órájában elérhetőek. 

Garancia a kártörténetre

Ha találsz is adatot, az sem mindig kizárt, hogy a döntéshez ez elegendő lesz. Vagy mert olyan kevés részletről van szó, vagy nehéz, ellentmondásos az adatok értelmezése. Igaz, alacsony számban, de szolgáltatásunk vásárlóitól is érkeztek már ilyen jellegű visszajelzések. 

Ugyanakkor úgy gondoljuk, a hiányos adat is jobb, mintha nincs adat. Utat mutat, hogy hol érdemes alaposabban körülnézni, hol kell hibát keresni, annak mértékét megállapítani. Egy sérült autó is lehet megfelelő nekünk, de ha nem tudunk róla, akkor feleslegesen nagy biztonsági kockázatnak tesszük ki saját és szeretteink épségét.

Ha úgy érzed, hogy a pénzedért kapott információk nem elegendőek vagy tévesek, írj nekünk, kivizsgáljuk az ügyet, és egyedi elbírálást követően vállaljuk, hogy megtérítjük a szolgáltatás árát (a rendszerhasználati díjat leszámítva). 

Javasolt egyéb vizsgálatok

Alakulhat úgy, hogy egyáltalán nincs adat, az adatok minősége vagy számossága nem elégséges, esetleg a kapott információk ellenére még mindig bizonytalan vagy, és nem tudsz egyértelmű döntést hozni. 

Ekkor érdemes olyan szakértőhöz fordulni, aki akár helyszíni kiszállással alaposan felméri a gépjárművet, összehasonlítva akár a látottakat az addigi adatokkal. Egy állapotfelmérő végleg eloszlathatja a kételyeidet, és még az áralkuban is segíthet, további információkkal, vagy a vizsgálat eredményének határozott képviseletével az eladó előtt. 

Tudd meg alvázszám lekérdezéssel, törött-e az autó!

Kártörténet alvázszám lekérdezéssel - FAQ

Mi az a kártörténet?

Az autó előélete, amely a károk, sérülések és az azt követő javítások részleteit tartalmazzák. 

Hogyan tudom lekérdezni a kártörténetet? 

Az alvázszám megadását követően kapod meg a gépjárműhöz tartozó jelentést.

Mire jó a kártörténet?

Információszerzésre, amelyet az áralku során, illetve a döntés meghozatalához tudsz felhasználni.

Létezik ingyenes kártörténet? 

Igen, a Jármű Szolgáltatási Platformon találsz minimális és részleges, de ingyenes adatokat, amelyek többnyire nem segítenek a vásárláskor. 

Mennyibe kerül egy kártörténeti lekérdezés?

Az ECDH kártörténeti jelentés ára 3990 forint, ha találunk adatot. Ha nincs adat, akkor 400 forint rendszerhasználati díjat számítunk fel. 

Kapok számlát a szolgáltatásról?

Igen, a jelentés mellett számlát is küldünk a szamlazz.hu-n keresztül.

Hogy kapom meg a jelentést és a számlát?

Mindent emailen keresztül bonyolítunk. 

Milyen formátumban kapom meg a kártörténetet?

PDF formátumban kapod meg a dokumentumot. 

Mennyi idő alatt készül el a jelentés?

A vásárlás visszaigazolása után néhány perc alatt a email-fiókodban fog landolni a dokumentum. Ha nem találod, ellenőrizd a ‘Promóciók’ és a ‘Spam’ mappát is. Nem jellemző, de néha megtréfál az email-szolgáltató. 

Mennyire megbízhatóak az adatok?

Az adatok 100% megbízhatóak, hiszen biztosítók és szervizesek a források. 

Ha nincs adat, az azt jelenti, hogy soha nem volt kára az autónak, és már tölthetjük is az adásvételit?

Sajnos nem ilyen egyszerű. Ha nincs adat, az azt jelenti, soha nem született adat káresetről. Azaz sérülhetett akár súlyosan, de azt a biztosítónál nem jelentették. Az adat hiánya még nem jelenti azt, hogy az autó tipp-topp, és kockázat nélküli a vásár. 

Ha van adat, akkor ne vegyem meg az autót?

Ez sem ilyen egyszerű. Ha találsz adatot, akkor érdemes mérlegelni a sérülések komolyságát, jellegét, mennyiségét. Vannak olyan gépjárművek, amelyek a sérülés(ek) ellenére is ajánlott vételnek számítanak majd, mert felületi-esztétikai a sérülés, és egyébként az autó jól karbantartott. 

Na jó, még egyszer: mire jó a kártörténet?

A kártörténet a mérlegelésben segít, abban, hogy elkerüld a rossz vételeket, és megtaláld a jobbakat. Egy hasznos eszköz, de nem mindenható! 

Vettél már olyan használtautót, amivel később sok volt a nem várt szervizköltség?

Igen, jártam már így, ezért a következő vételnél óvatosabb leszek.
Szerencsére még nem, mindig gondosan lekérem a kártörténetet a jelölteknél.

Tedd zsebre az autód...

... és intézz el mindent, ami az autózással kapcsolatos, kényelmesen, egy helyen!

Regisztrálom az autómat