Tudástár / Autógumi / A nyári gumicsere-szezon nagy kérdései

A nyári gumicsere-szezon nagy kérdései

2023.04.05. Carnotie


Mikor cseréljünk nyári gumit? Hogyan használjuk a nyári abroncsot?

Itt a tavasz, már rügyeznek a fák és lassan már fagyok sem lesznek reggelenként. Itt az ideje előkeresni a nyári gumit és időpontot foglalni a gumisnál. Vagy mégsem? 

Csak feltesszük a nyári abroncsot és kész? De mikor?

A szakszerű válasz, hogy amikor a napi középhőmérséklet 7 Celsius fok fölé ér, érdemes a téli abroncsunkat már nyárira cserélni. A 7 fok valóban meghatározó, ezért az autósoknak érdemes az időjárás-jelentéseket figyelni, de azt is érdemes figyelembe venni, hogy az autó jellemzően mikor van használatban. Ugyanis hiába éri el a napi középhőmérséklet a kellő értéket, ha valaki például éjszakai műszakban dolgozik, zömmel este és hajnalban autózik, amikor a hőmérsékletek akár április-májusban is a negatív tartományba esnek, érdemes várni a nyári gumik felszerelésével. 

Nyári gumiabroncs
Nyári gumiabroncs

A  nyári abroncs cseréjének időpontja azonban csak a kezdet, hiszen a gumiabroncsok karbantartása alapvető fontosságú járműveinknél. Az út felületével abroncsunk körülbelül egy gyufásdoboznyi felületen érintkezik összesen. És ennek a négy doboznyi felületnek kell megállítania egy másfél tonnás fémvázat (belül némi élő szövettel) 130 km/órás sebességről annyi idő alatt, hogy az előttünk büntetőfékezőnek ne toljuk bele a hátsó lökhárítóját az első üléseinek a hátuljába.

Kopó-fogyó alkatrészként abroncsainkat rendszeres időközönként gondozni kell, és ha eljött az ideje, le is kell cserélni az elhasználódott, elkopott, sérült vagy túlkoros garnitúrát. Ráadásul nem csak téli/nyári abroncsok vannak, a négyévszakos gumi már reális választás lehetne, amennyiben kész az ember kompromisszumokra.

Ha szeretnéd gyorsan, kényelmesen, online beszerezni a nyári gumi szettet? Kattints, és a gumik.hu webshopja széles kínálattal és kedvező árakkal vár! 

Milyen abroncsot tehetek az autómra?

Az autókon általában három gumitípussal találkozhatunk: a nyári, a téli és a négyévszakos fajtákkal. Az általánosan elfogadott elmélet és számos gyakorlati tapasztalat szerint bár nem kötelező, de nagyon ajánlott télen téli, nyáron pedig nyári gumit tenni az autóra, vagy esetleg a köztes megoldást, a négyévszakosat választani

Ugyan a magyar KRESZ nem írja kötelezően elő, hogy mikor milyen abroncsokat kell használnunk az autónkon, de megadja a kereteket: 

  • Az autókra felszerelt abroncsoknak meg kell felelniük az autógyártó által megadott paramétereknek.
  • Az azonos tengelyekre felszerelt gumiabroncsoknak meg kell, hogy egyezzen a mérete, szerkezete (diagonál vagy radiál), teherbírása, mintázatuk jellege (téli, nyári vagy négyévszakos) és márkája. 
  • Az autóra felszerelt összes gumi szerkezetének meg kell egyeznie (radiál vagy diagonál).
  • Tilos olyan abroncsot használni, melynek futófelületét utólag bordázták, mélyítették.
  • Tilos szöges gumival közúton közlekedni.
  • A futófelület mintázatának minimális mélysége 1,6mm lehet 75 cm átmérőig, e felett az előírás minimum 3 mm. (Javasolt a csere valamennyi átmérő esetén 3 milliméteres profilmélység elérésekor.)
  • A napi első elindulás előtt a vezetőnek kötelessége szemmel átvizsgálni a gumiabroncsok nyomását, kopottságát és állapotát, azokon sérülés, dudor, beékelődött idegen tárgy nem lehet.


Sérült nyári gumi
Sérült nyári gumi

Meddig használható egy gumiabroncs?

A gumik használhatóságát három tényező határozza meg: az épsége, a kopottsága és a kora. Azt nem kell magyarázni, hogy miért nem jó, ha a gumi szerkezete megsérül. Az éles, hegyes tárgytól, anyaghibától, úthibától, padkázástól vagy elhasználtságtól sérült gumival közlekedni balesetveszélyes. 

A gumi kopottsága

Hivatalosan kopottnak, tehát használatra alkalmatlannak a szabályozás szerint akkor számít egy gumi, ha a barázdák mélysége kisebb, mint 1,6 mm  (viszonyítási alap, hogy a százforintos érme ezüst pereme 4 mm). Ez 75 cm-es átmérőig igaz, amit egy 18-19”-os kerékkel és egy közepesen ballonos abroncsal már túllépünk. Ekkor már 3 mm a minimum érték. 

Ennek ellenére nem hibázik nagyot az az autós, aki a jogszabályban rögzített érték elérése előtt cseréli le az abroncsát. A drasztikusan lecsökkent barázdamélység ugyanis negatívan befolyásolja a tapadást, különösen a gumi vízkiszorító képességét rontja nagy mértékben. Nyári gumik esetében a 2-3 milliméteres, téliek esetében a 3-4 milliméteres szint mellett érdemes elgondolkozni a cserén. Sőt már akkor is, amikor a vezető érzi, hogy a gumik veszítettek tapadásukból.

A gumi kora

A gumi korának megfelelőségére vonatkozóan különféle elméletek léteznek, szabályozás azonban nem vonatkozik rá. Az idős gumi használata ugyanakkor nem javasolt még akkor sem, ha a kopottsága miatt egyébként nem vált még csereéretté. Ennek oka, hogy az összetevők megöregednek, a futófelület megkeményedik, és az abroncs elveszti a jó tapadási tulajdonságait. Az igazán öreg gumik felszínén már szabad szemmel is fel lehet fedezni repedéseket. Ha ilyesmivel találkozunk, tudhatjuk, hogy csereérett gumival van dolgunk. A gyártók javaslata szerint gyártás után 10 évig használhatóak az abroncsok.

Kerékcsere nyári
Kerékcsere nyári

Mire figyeljünk a gumi cserénél? 

Az abroncsokat a tengelyek között is váltogatni kell

A gumisnál ráírják az abroncsokra, hogy azok melyik tengelyen és melyik oldalon voltak felszerelve, hogy aztán a következő szezonban ellentétes tengelyekre helyezzék fel őket. Erre azért van szükség, mert a gumik eltérő mértékű kopásnak vannak kitéve elöl és hátul. A kormányzás illetve a fékezések miatt az első abroncsok sokkal gyorsabban kopnak, mint hátul, ezért ha cserélgetik őket, egyszerűen tovább kitart a garnitúra.

Miért olyan fontos a centrírozás és milyen időközönként érdemes elvégeztetni?

A kerékszerkezet (felni+abroncs) kiegyensúlyozására azért van szükség, mert ha a kerék súlypontja nem esik teljesen egybe sugárirányban és oldalirányban annak mértani középpontjával, akkor menet közben, elsősorban nagyobb sebességek mellett az autó kellemetlenül rázni fog. A jelenség nem csupán kényelmetlen, hanem negatívan befolyásolja az autó futóműalkatrészeinek, főként a lengéscsillapítónak, a szilenteknek, valamint a maguknak a gumiknak az élettartamát is.

A helyes guminyomás

Ezt követően nem marad más, mint biztonságosan, magunkra és másokra is vigyázva közlekedni a felszerelt nyári gumikon a következő szezonváltásig. Ennek szerves része, hogy sűrűn, de legalább néhány hetente leellenőriztetjük a gumiabroncsokban lévő levegő nyomását. A nem megfelelő értékek hátrányosan befolyásolják a gumik élettartamát, csökkentik a tapadást és adott esetben a fogyasztásra is negatívan hatnak.

 

Helyes guminyomás
Helyes guminyomás

 

Nyári abroncs/téli abroncs vagy négyévszakos?

Az eltérő körülményekre kifejlesztett abroncsok anyagösszetétele és mintázata jelentősen eltérnek egymástól. A téli gumik felülete sokkal bordázottabb, barázdái mélyebbek, futófelületükön pedig apró lamellák biztosítják a megfelelő tapadást havas, jeges úton is. Emellett anyaguk sokkal puhább, hideg időben sem keményedik meg, ezért erős mínuszok esetén még száraz időben is jobb teljesítményt nyújthatnak, mint a nyári abroncsok.

A nyári gumik ezzel szemben melegebb időre lettek kifejlesztve, felületük simább, barázdáik alacsonyabbak, összetételük keményebb, mint a télieké. Keménységük és alacsonyabb profiljuk miatt jobban tapadnak meleg körülmények között és rendszerint vizes időben is jobban teljesítenek, amennyiben 10 fok felett van a külső hőmérséklet. Mindezek mellett azonban teljesen alkalmatlanok a közlekedésre téli, havas vagy jeges útviszonyok között.

Az a kisebb hiba, ha valaki téli gumit használ nyáron, de nagy tévedés azt hinni, hogy ez rendben van. A téli gumi teljesítménye – felépítése és anyaga miatt - nagymértékben csökken meleg és száraz körülmények között, fékútja például akár 10 méterrel is hosszabb lehet 100 km/h-ás sebességről a nyári guminál. Nem beszélve arról, hogy sokkal jobban is kopik, mint a nyári.

Téli gumi
Téli gumi

A négyévszakos gumikról

A négyévszakos gumik megítélése vitatott, mert egyszerre próbálnak minden körülmények között helyt állni, ami miatt aztán semmilyen körülmények között sem tökéletesek igazán. Ugyanakkor rengeteget fejlődött a technológia, ami a globális felmelegedéssel karöltve mára teljes értékű alternatívává varázsolta ezeket az újfajta gumiabroncsokat.

Igazi téli útviszonyok között persze, tehát havon vagy jégen nem nyújtanak kimagasló teljesítményt, de a tesztek már kimutatták, hogy nem is jelentenek túl nagy kompromisszumot a téli gumikkal szemben. Vizes körülmények között azonban, amikor a hőmérő higanyszála éppen nulla fölött van valahol, már jobbnak bizonyolnak a négyévszakosok, mint a téli gumi.

Ez különösen azért fontos információ, mert Magyarországon télen kevésszer esik a hó vagy fagy, sokkal inkább jellemző az eső. Hideg száraz körülmények között is jobb teljesítményt nyújtanak a télieknél, ami a valamivel keményebb anyagösszetételüknek és kisebb lamelláiknak köszönhető. Nyáron fordul a kocka, ugyanis a meleg száraz vagy meleg vizes útviszonyok között az igazi nyári abroncsoknak nincs párjuk.

A meleg évszakban már inkább csak kompromisszumos megoldásnak tűnnek a négyévszakos garnitúrák, igaz persze az is, hogy még mindig sokkal jobbak, mint a téli gumik. Sokan közlekednek nyáron is téli gumikkal, ami kifejezetten rossz döntés, hiszen azok tapadása messze nem kielégítő a forró aszfalton. A négyévszakosok kiegyensúlyozottabb és jobb eredményeket produkálnak a meleg időben, de nem érik el a nyári gumik szintjét.

Azon autótulajdonosoknak érdemes elgondolkodni a négyévszakos gumikon, akik nem igénylik a kiemelkedő teljesítményt hóban és jégen, illetve nyáron a nagy melegben sem. Akik sosem autóznak a határokon vagy kisebb teljesítményű autóval közlekednek, könnyen megtalálhatják számításukat a minden évszakra való gumiabroncsokban. De ahogy a gumitesztekből is látszik, kiemelten fontos, hogy drágább, jobb minőségű négyévszakosokat válasszanak!

Azonban azok, akik esetleg azért ruháznának be egy szett négyévszakos abroncsra, hogy aztán többé a gumis műhelyek közelébe se kelljen menniük, tévúton járnak. Az igaz, hogy szezonváltáskor nem kell aggódniuk a gumicsere miatt, ám ezeket az abroncsokat is alkalomadtán meg kell cserélni a tengelyek között, hogy megközelítőleg egyformán kopjanak. Ha valaki a jobban terhelt tengelyen (jellemzően az első) felejti a négy évszakos abroncsokat, néhány év alatt teljesen tönkreteszi őket.

Érdemes tehát évente egyszer meglátogatni a gumist, aki a tengelyek közötti csere mellett elvégzi a kerekek centrírozását, ha szükséges, és esetleg ránéz a gumik állapotára is. A négy évszakos abroncsokkal azonban elkerülhetők a szezonváltás során rendre kialakuló hosszú sorok és ezzel a felesleges várakozás, mert az ember ráér akár a szezon közepén is meglátogatni a gumist. 

Ha szeretnéd gyorsan, kényelmesen, online beszerezni a nyári gumi szettet? Kattints, és a gumik.hu webshopja széles kínálattal és kedvező árakkal vár! 

Számok és szimbólumok jelentése a gumin

Nézzünk egy példa abroncsot: 205/55 R 16 94 W DOT 5017

Méret

A fenti példában a 205 a gumiabroncs szélességét jelenti milliméterben. Az 55 az abroncs oldalfalának magasságát jelöli százalékban a szélességhez viszonyítva. Az „R” betű az abroncs szerkezetére utal, azaz radiál kivitelű. A 16 az inchben vagy colban megadott belső peremátmérőt jelöli (ekkora a felni).

Maximális terhelhetőség

A következő szám jelenti, hogy mekkora teherbírású az adott abroncs. A példában látható 94 azt jelenti, hogy a gumi maximum 670 kg súlyt bír el, négykerekű jármű esetében ez összesen 2 680 kg megengedett össztömeget jelent. A kód megfejtéséhez érdemes rákeresni az interneten a terhelési index táblázatra.

Maximális sebesség

A példában szereplő „W” az abroncs maximális sebességét jelöli, ezt sebességindexnek szokás hívni. Ez esetben a gumival biztonságosan maximum 270 km/h-ás sebesség érhető el, ami szintén kiolvasható egy táblázatból.

Gyártási dátum

A gumikon kötelező feltüntetni a gyártás idejét is, erre szolgál az ún. DOT szám. Ez egy négyjegyű számsor, melynek első két karaktere a gyártás hetét, míg a másik két számjegy a gyártás évét jelöli. A példa 5017 DOT száma azt jelenti, hogy az abroncsot 2017. év 50. hetében gyártották.

Egyéb jelölések

A nyári használat az alapértelmezett, ezért ezt jellemzően külön nem szokták jelölni az abroncsok oldalfalán. Az ettől eltérő (téli, évszak független) használatot azonban igen.

  • Nyíl: A nyíl mutatja, hogy merre kell forognia a guminak, amikor az autó előre halad
  • TWI: A kopásjelzők helye
  • M+S (Mud + Snow): Téli útviszonyokra alkalmas abroncsot jelöl, ezt sok esetben kiegészítik egy hegy szimbólumban ábrázolt hópehellyel
  • 3 Hegycsúcs/hópehely piktogram: Téli gumiabroncs, amely jobb tapadást és teljesítményt biztosít téli körülmények között.
  • 4S / AW / All weather/ All Season: Négyévszakos gumiabroncs 

Tedd zsebre az autód...

... és intézz el mindent, ami az autózással kapcsolatos, kényelmesen, egy helyen!

Regisztrálom az autómat